Winter
- Het komt nogal eens voor dat je na de winter nieuwe krassen ontdekt op je ruiten of lak. Deze schade kan je vermijden, als je enige voorzichtigheid aan de dag legt wanneer je je wagen sneeuw- of ijsvrij maakt. Onder de sneeuwlaag zit immers heel wat stof, zand of vuil. Dit komt terecht tussen de ruit en de ijskrabber en veroorzaakt opvallende krassen. Met een ontdooiingmiddel en een zachte ruitenveger loop je bijna geen risico. Veeg de losse sneeuw van je ruit en motorkap, zonder de laatste sneeuwresten van je auto te verwijderen, want zelfs met de zachtste handveger schuur je het aanwezige vuil over de lak.
- Wanneer je je rubberen deurdichtingen inwrijft met vaseline of talkpoeder, verhinder je dat je deur vastvriest.
Het wassen van de wagens tijdens een vorstperiode...
AUTOBILD, een gerenommeerd duits weekblad zegt het volgende in een 'Raadgever voor de winter- 33 vragen over de auto en winter':
"Darf ich bei Minusgraden in die Waschstrasse?
Ja, aber bitte ein Programm mit anschliessendem Trocknungsgang wählen. Wichtig ist eine Vorwäsche, um anhaftendes Eis und grobe Verschmutzungen vom Blech zu spülen. Ohne die Vorwäsche drohen Kratzer im Lack."
"Mag ik bij temperaturen onder nul naar de wasstraat?
Ja, maar kies dan voor een programma met droging. Belangrijk is dat de wagen een 'voorwas' krijgt om ijs en grof vuil van de lak te spoelen. Zonder die 'voorwas' loopt u het risico op krassen in de lak"
Autobild geeft antwoorden op 33 typische vragen in verband met de winter. Elke automobilist wordt wel met één van deze vragen geconfronteerd. Van preventie gesproken, daar kunnen ze bij VAB nog wat van opsteken...
Wie meer hierover wil lezen kan terecht op http://www.autobild.de/artikel/ratgeber-winter_832897.html
Hier volgt onze reactie op het artikel in het Nieuwsblad waarin door een medewerker van VAB werd afgeraden de wagen te wassen tijdens een periode van vrieskou...
Het is onjuist dat het dichtvriezen van de wagen alleen het gevolg zou zijn van het wassen van de wagen. Niets is minder waar. Het vastvriezen van portieren is in tegendeel in de meeste gevallen te wijten aan smeltwater van nog aanwezige sneeuw op het dak, dat tussen spleten, kieren en deurrubbers loopt en nadien vastvriest. Een simpele truk nl eens extra de deur dichtduwen ipv uit alle macht proberen die deur open te trekken, zal er voor zorgen dat het ijslaagje barst. De deur zal in de meeste gevallen onmiddellijk open gaan.
Problemen kan men natuurlijk beter voorkomen dan genezen. Bij ons heeft u de gelegenheid om in onze verwarmde stofzuigruimte de deurrubbers met dit koude weer extra af te drogen. Beter nog is ze in te wrijven met een 'dashboarddoekje' dat u in onze automaten kan vinden. Hiermee 'voedt' u de rubbers waardoor ze waterafstotend worden en niet meer kunnen dichtvriezen...
De VAB-medewerker raadt aan om nà de winter de wagen aan de onderkant 'eens goed te laten afspuiten'. Dit is onbegonnen werk, het zou trouwens minstens een tiental minuten per wagen in beslag nemen, en het zou ook héél wat geld kosten. Ondertussen kan het zout een waar weken zijn destructieve functie blijven uitoefenen... Alles behalve ideaal.
De enige oplossing is juist méér naar de Wasstraat te komen om uw wagen beter te beschermen, zeker in tijden waarin iedereen de mond vol heeft van bezuinigen en van plan is wat langer met dezelfde wagen te gaan rijden. Dan moet die wagen inderdaad beter beschermd worden tegen oa het agressieve dooizout !
Tot slot nog dit... Er gebeurden weer héél wat ongevallen de laatste weken. Een aantal ongevallen waren te wijten aan het te laat opmerken van een gevaarlijke situatie. Dit is uiteraard een gevolg van het feit dat de meeste wagens zo vuil en mat en grijs zijn geworden dat ze als het ware opgaan in de omgeving, men merkt ze inderdaad véél later op, soms spijtig genoeg tè laat... Je riskeert op die manier enigszins je eigen leven. Na een wasbeurt bent u dank zij een propere wagen toch weer enkele dagen wat veiliger onderweg...
|